Tandkødsbetændelse

Tandkødsbetændelse er meget normalt og de fleste har prøvet, at tandkødet har været ømt under tandbørstning, muligvis også med delvis blødning. Ofte er det noget der forsvinder igen hurtigt, så længe man sørge for, at holde en ordentlig mundhygiejne.

Hvordan får man tandkødsbetændelse?

Tandkødsbetændelse skyldes en reaktion på bakterier, som samles på tandkødet. Disse bakterier kommer fra de madvare vi indtager og skal fjernes for, at undgå betændelse. Betændelserne kan opstå rimelig hurtigt og er ikke afhængige af ens alder. For det meste er det dog også muligt, at slippe af med sin tandkødsbetændelse rimelig hurtigt.

Kronisk tandkødsbetændelse

Der findes folk der må leve med noget der minder om en kronisk tandkødsbetændelse, det kan blandt andet skyldes:

• Calcium-antagonisterne, som er en type hjertemedicin, der ofte medfører en overvækst af tandkød. Det gør det meget besværligt, at rense tandkødet og der kan derfor godt være en tendens til, at man udvikler tandkødsbetændelse.
  • Chrons sygdom, er en tarmsygdom, der kan være med til, at give ømt og hævet tandkød.
  • Bindevævssygdomme, nogle bindevævssygdomme kan sætte sig i tandkødet og få det til, at blive hævet og blødende. Det er muligt, at foretage en vævsprøve for, at finde ud af om der er tale om sådan en bindevævssygdom og hvilken der er tale om.

Selvom man ofte lider af tandkødsbetændelse, behøves man ikke nødvendigvis lide af en af de disse sygdomme.

Graviditet og tandkødsbetændelse

Mange gravide oplever tandkødsbetændelse i løbet af graviditeten, startende fra 2. graviditetsmåned. Faktisk er det op til hver anden der oplever hævet og ømt tandkød under graviditeten, så det er ganske normalt. Normalt vil hævelserne og ømheden aftage af sig selv, når graviditeten slutter men det er alligevel en god ide, at være opmærksom på dette.

Sådan forebygger du tandkødsbetændelse

Den bedste måde, at forhindre at man får tandkødsbetændelser er ved, at gøre sig rigtig umage med tandbørstningen. Hvis du har en tendens til, at få tandkødsbetændelse skyldes det nok, at du ikke får renset tandkødet ordentligt. Du bør derfor være mere opmærksom på, at få renset tandkødet også når du børster tænder.

En anden god måde, at undgå tandkødsbetændelse er ved, at mindske sit forbrug af sukkerrigholdige mad og drikkevare.

Hvordan behandler man tandkødsbetændelse?

Det er forholdsvis let, at behandle tandkødsbetændelse det er dog rigtig vigtigt, at man sørger for, at få en tandkødsbetændelse behandlet. For hvis man ikke behandler det risikerer man, at betændelsen breder sig til knoglen og det kan være begyndelsen på paradentose.

Selve behandlingen af tandkødsbetændelse indebærer blandt andet:

• Tandrensning der kan fjerne bakteriebelægninger
  • Fjernelse af tandsten
  • Tandlægen bør også hjælpe med, at vise hvordan man holder en god mundhygiejne således, at man ikke risikere, at få tandkødsbetændelse igen.

For de flestes vedkommende er det nok, at gå til tandlægen ca. 2 gange om året, men hvis man har meget alvorlige problemer med tandkødsbetændelse kan det være en god ide, at aftale hyppigere tandrensninger. Hvis du i længere tid har ømt og blodigt tandkød, bør du ligeledes kontakte din tandlæge for, at få det tjekket.